Bekymret for å bli avhengig

Hei.
Har brukt oxycodon etter operasjon nå i ca 12 dager. Begynte med 5 mg ved behov, (som gjorde meg trøtt, ) allerede nå merker jeg lite effekt av 10 mg, . Går tilvenning virkelig så fort?
Det skremmer meg det velbehaget jeg føler av disse tablettene, og jeg har en tendens til å bli avgengig lett- feks nikotin, sukker osv.
Jeg sluttet å røyke i forbindelse med operasjonen, noe som har gått veldig fint og jeg er helt bestemt på, men uroen, suget og abstinensene jeg føler, gjør at jeg lett tyr til en tablett!
Dette er helt absurd, har dere noen gode råd til hvordan jeg kan komme ut av opiat avhengighet og samtidig ikke begynne å røyke? Nå har jeg virkelig dummet meg, og jeg er livredd for å bli misbruker!
Hilsen redd

Kvinne, 34 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det opplever du økt toleranse og du lett tyr til en tablett av andre grunner enn smerter etter operasjonen. Dette er det viktig at du snakker med legen din om. Vi kjenner ikke til hvorfor du har operert eller hvorfor du nå bruker Oxycodon i ettertid, men sammen med legen kan du lage en plan for tiden fremover. Det kan for eksempel være å slutte med medisinen, trappe ned bruken, eller få mer veiledning i hvordan du skal bruke medisinen.
Hvor rask man får toleranse og hvor vanskelig det er å slutte er individuelt. Vi kan likevel berolige deg med at 12 dagers bruk tross alt er kort tid. For de fleste vil det gå greit å slutte etter 12 dagers bruk.
Ellers vil vi legge til at det kan være krevende å slutte å røyke. Vi synes ikke du skal være så streng med deg selv for at du lett tyr til en tablett Oxycodon.