Zoloft og MDMA

Hei
Jeg går på 150mg Zoloft, noe jeg i sammarbeid med lege har gått på i ca. 2 år
Har tenkt å prøve MDMA for første gang, så leste meg opp på nettet om stoffet, og leser at det kan være livsfarlig i kombinasjon med SSRI eller noe sånt.
Hva slags alternativer har jeg?

Mann, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Har du psykiske utfordringer og bruker antidepressiva (SSRI medikamenter) kan du være mer utsatt for skader og bivirkninger hvis du bruker MDMA. Kombinasjon med SSRI og MDMA kan føre til forsterkete bivirkninger, redusere effekten av MDMA, og serotonergt syndrom. Serotonergt syndrom er en tilstand som oppstår når du får for høyt nivå av stoffet serotonin i kroppen. Symptomer kan oppstå kort tid etter å ha inntatt medikament, og kan være blant annet skjelvinger, diaré, muskelstivhet, feber og kramper. Du kan lese mer om serotonergt syndrom på NHI.no.
Vi forstår ikke helt hva du spør om nå skriver – Hva slags alternativer du har? Reseptbelagte medikamenter bør alltid brukes som foreskrevet av lege, og det er viktig at du leser pakningsvedlegget som informerer om virkning, bivirkning og forsiktighetsregler. Det er fint at du har lest om faren ved blanding av SSRI medisin og MDMA. Om spørsmålet ditt er om det finnes noen alternativ til å ta MDMA? Så vet vi ikke om noen slike alternativer.