Straff for hasjbruk

Jeg ble tatt 13september for hasjbruk, og har enda ikke tatt noen urinprøver, hva skjer om jeg røyker nå? hva om jeg blir tatt hva er konsekvensene

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvem som har tatt deg i å bruke hasj, så det er litt vanskelig å si hvilke konsekvenser du kommer til å få.
Dersom det er politiet som har tatt deg for hasjbruk er straffen bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler. Er det ikke noen andre skjerpende omstendigheter vil det nok være snakk om en bot. Siden du er under 18 kan det hende politiet også vil tilby deg alternativ straff, for eksempel ruskontrakt.
Du skriver at du venter på å ta urinprøver, så kanskje du allerede har inngått ruskontrakt for å få påtaleunnlatelse? I så fall vil konsekvensen av å teste positivt være brudd på konkrakten, og dermed at du ikke får påtaleunnlatelse likevel.
Andre konsekvenser kan feks. være utsettelse på førerkortet, at du ikke kommer inn i militæret eller at det blir vanskeligere å få visum enkelte steder.