Sosialangst ved bruk av rusmidler?

Kan sosialangst oppstår ved bruk av rusmidler? Drikke alkohol og røyka hasj. Og av og til mdma og amfetamin men det er skjeldent kanskje 1-2 gonga i mnd.

Mann, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Angst er en mulig bivirkning av alle de rusmidlene du nevner. Det er likevel ikke mulig for oss å si om angsten din har kommet som en følge av rusmiddelbruk, eller noe helt annet. Det er ofte ikke så lett å si hvorfor noen får angst, og ofte er det mange faktorer som spiller inn.
Dersom du sliter med sosialangst kan det uansett være lurt å vurdere å ikke ruse seg, eller ruse seg mindre, da dette i noen tilfeller kan gjøre angsten verre. Vi vil også anbefale deg å snakke med noen om hvordan du har det. Du kan ta kontakt med en helsestasjon for ungdom, legen din eller en psykolog.