Sønn på 19 som røyker hasj og ruser seg

Hei
Er en mor på 43 år med en sønn på 19.
Han har gjennom 1,5 år brukt hasj til tider. Når vi oppdaget dette har vi snakket med han mye om alt ifra bruk til gate way drug til at vi ikke aksepterer det i vår familie. I starten gikk han med på og ta regelmessige urinprøver men de var aldrig rene. Han droppet ur skolen og startet og jobbe som 17 åring gikk veldig bra i starten men så kom løgner på løgner alt ifra slippe jobb til pengebruk (som er veldig stort). Han fikk i tillegg en ekstra jobb hos hans far som han desverre blev av med idag pga at han ikke møter på jobb. Idag trur jag at han driver med litt mer en bare hasj men er ikke sikker, når vi konfrontert han blir han sint, han har aldrig feil og de konsikvenser som blir er aldrig hans feil. Jag vet ikke hva jag skal gjøre, vi kommer aldrig in på han. Dette er noe som snurrer i hodet 24 timer i døgnet. Hva kan jag gjøre? Når er nok nok? De grenser vi satt i vår famlile virker ikke på han. Og enligt han finner det ikke noe problem… Selvfølgelig.
Mvh rådvill mor

Kvinne, 43 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er nok beklageligvis mange foreldre som opplever det samme som dere. Et voksent barn som bor hjemme, ruser seg, og dropper ut av skole og jobb. De fleste foreldre opplever seg som rådville i en slik situasjon og vet ikke hva de skal gjøre. Oftest finnes det ikke en enkel løsning på et slikt problem. Ungdommen vil ha alle rettigheter som voksen, men ser bort fra sine forpliktelser overfor familien.  Du spør om når nok er nok, og det er ikke godt å si. Noen foreldre setter grensen ved å kreve at ungdommen må flytte ut. Andre igjen tenker at det er veldig strengt og blir engstelig for at situasjonen vil forverre seg hvis ungdommen ikke får bor hjemme. For andre er løsningen å gi noen advarsler, kreve samarbeid og forbedring før de evt. iverksetter slike tiltak.
Vi vet ikke hvor dere befinner dere i denne prosessen og kanskje føler dere på sterk ambivalens i forhold til hva og hvordan dere skal løse situasjonen. Det vi kan anbefale er å ta kontakt med Familievernkontor der dere bor, LPP Midt-Hedemark eller andre pårørendetilbud der dere bor.