Neurontin og bilkjøring

Hei.
Jeg lurer på om jeg må ha et skriv fra legen, for å kunne kjøre når jeg har tatt 1stk 300mg neurontin
Og er det samme regler om dette i Sverige?

Mann, 41 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Neurontin er en av de legemidlene som ikke har en fastsatt grense for hvor mye du kan ta og fremdeles kjøre bil. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.»
Neurontin kan føre til svimmelhet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter dersom du opplever å ha noen av disse bivirkningene. Det er altså deg selv og legen din som må følge med på hvordan du faktisk reagerer på denne medisinen.
Vi kjenner ikke til regelverket i Sverige, men du kan kontakte Transport styrelsen i Sverige på denne linken.