Mistanke om at min sønn har prøvd narkotika.

Hei
Jeg har mistanke om at min sønn har prøvd narkotika. Jeg har funnet en kopp på rommet hannes hvor han har drukket te. På skeen som er brukt til å røre med, er det festet seg et stoff som har en veldig søt lukt. Er det en plass jeg kan få analysert dette stoffet som sitter fast på skeen? evt. er det en måte jeg kan få analysert dette selv på med en «hjemmetest»?
Håper dere har mulighet til å svare til en bekymret forelder

Mann, 39 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hva det er som får deg til å tro at det er narkotikarester på skjeen til din sønn. Vi vet heller ikke noe om din sønn, alder og situasjonen for øvrig. Det beste er som oftest å snakke med barnet/ungdommen om det som er mistenkelig eller bekymringsfullt. Så før dere går til det skrittet å få analysert restene på skjeen er det kanskje lurt å ta en prat med han. Er det bare det med skjeen som bekymrer dere? Eller er det andre ting ved hans oppførsel, skoleresultater, venner, økonomi eller annet som har endret seg som danner grunnlag for bekymring? I så fall kan det være lurt og ta  en prat med han om hva som bekymrer dere først. I løpet av samtalen kan dere gjerne si at dere vil han det beste, men kommer til å følge opp til dere finner ut av det. Og at dere også vurderer å sende inn skjeen for analyse. På vår hjemmeside finner dere en veiledning til bekymringssamtale som dere kanskje kan ha nytte av når dere planlegger en samtale med han.
Hvis dere skal få analysert restene av det som sitter på skjeen må dere henvende dere til politiet som muligens kan sende inn for analyse. Det finnes også en del Test Kits for narkotika som kan kjøpes i ulike nettbutikker, og som viser de vanligste narkotiske stoffene.
Svaret vårt blir nødvendigvis generelt da vil vet lite om sønnen deres og familiens situasjon. Du/dere er velkommen til å ringe oss for en mer utdypende samtale hvis det er behov for det.