Min eks og mor til mitt barn ruser seg på amfetamin, Ritalin og alkohol

jeg har en eks jeg har en datter ilag med. vi avsluttet forholdet for 5 år siden.
hun fant seg en ny mann og det ble nylig slutt igjen.
Idag fikk jeg en txt mld fra han om jeg kunne ringe han for han hadde noe viktig og fortelle meg.
det viser seg at min eks og mor til mitt barn ruser seg på amfetamin; ritalin og alkohol.
det har vist blitt verre og verre.
jeg er på jobb langt ute på havet i afrika og kommer ikke hjem før 22/12.
det skal sies at hun er i full jobb.
hva skal/bør jeg gjøre i denne situasjonen jeg er i nå? og evt når jeg kommer hjem?
mvh
bekymret far

Mann, 37 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hva du/dere kan gjøre her, kommer delvis an på hvor hun står selv. Dersom hun selv tenker at dette er et problem og at hun må gjøre noen endringer, bør hun gå inn for å få til nettopp det – enten på egenhånd eller ved hjelp av profesjonelle. Det finnes flere mulige fremgangsmåter, noe du kan lese nærmere om i våre artikler om hjelp til å slutte. Sånn sett bør enten du, eller hennes nåværende partner, forsøke å kartlegge hva hun faktisk er og ikke er villig til, dersom dere er i tvil om dette. Da er det om å gjøre å forsøke å få til en god samtale med henne, se gjerne vår guide til bekymringssamtaler for råd.
Dersom hun ikke tenker på dette som et problem, og ikke er villig til å ta grep, bør enten du eller hennes nåværende partner ta kontakt med Barnevernet. Dette er noe mange vegrer seg for, men det kan likevel være et nødvendig grep for å sikre at barna har et mest mulig stabilt oppvekstmiljø. Barnevernet har bred erfaring med å håndtere denne typen situasjoner, og kan f.eks. kreve at hun skal gjennomføre regelmessige urinprøver.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om denne situasjonen.