Medisiner og førerkort?

hei!
Se også særlig siste linje nederst:
Bruker følgende medikament fra lege (nervesmerter i ansikt mm):
100 mg palexia morgen og kveld, depot. (Fast i flere år).
I tillegg 15 mg Sobril for søvn om kvelden (ved behov)
Noen ggr. også 50 mg tab/hurtigvirkende palexia, men venter da min 8 t før bilkjøring da det er en ekstra dose.
Er dette forenlig med bilkjøring? Jeg har skjønt at er det slik, og når utg. punktet for halv dose ved 2 medikament. slik:
Jeg har da regnet halv dose utfra 30 mg sobril/2=15 og 300 mg morfinekvialenter er 300/2 = 150, og 2 pal. depot er i sum 60 mg morfin ek. Altså godt under 300 mg. morfinekv. Enig?
( NB!! Lurte litt på om det er dosen på resepten som skal halveres eller hhv. Halvering av 30 mg sobril og 300 mg morfin)

Mann, 51 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dette regelverket er ganske omfattende, og vi har ikke nok informasjon om deg og din medisinbruk til å si sikkert om du oppfyller helsekravet til førerkort. Vi vil derfor anbefale deg å lese vår oppsummering av regelverket for Opiater/opioider og Benzodiazepiner.
Slik vi forstår veilederen til Helsekrav for førerkort skal døgndose på 300 mg morfinekvivalenter og benzodiazepiner reduseres med 50 % når du både bruker Palexia og Sobril.
Dersom du likevel er usikker på hva som gjelder for deg vil vi anbefale deg å snakke med legen som skriver ut medisinene til deg.