Må kjæresten min søke fylkesmannen om førerkort?

Hallo.Mitt navn er NN,jeg er kjæreste med en mann ved navn NN.Han ble uheldig innblandet i bråk i Tønsberg for tre kvart år siden,har gjavnlig gått til fastlegen med urinprøve,urinprøvene har vist inntet negativt men idag sier mennesket i skranken at min kjæreste må søke fylkesmannen om førerkort??Det har han hatt hele tiden,å politiet har ikke beslaglagt førere kortet heller.Hendelsen i byen var alkohol relatert ikke annen rus,håper på svar.Greit for min kjæreste jeg sender dette spørsmål,vennlig hilsen 😊

Kvinne, 55 år fra Vestfold
(Spørsmålet er anonymisert, red.)
RUStelefonen svarer:
Hvis din kjæreste ikke har fått beskjed verken fra lege eller politi om at han har mistet førerkort må han jo anta at han har hatt førerrett hele tiden.
Det er ikke uvanlig at man kan miste sertifikat dersom det foreligger mistanke om alkoholbruk av et slikt omfang at det kan påvirke helsekrav til førerkort. Hvordan dette har blitt vurdert i tilfellet til din kjæreste bør han ha blitt informert om av sin lege.
Det er kanskje mulig at mennesket i skranken har trodd at kjæresten din hadde mistet førerkortet fordi han jevnlig tar urinprøver uten at dette er tilfelle. Men det er kun spekulasjoner fra vår side, vi vil tro at det beste kjæresten din kan gjøre er å ta en prat med legen sin om dette.
Dere kan også forhøre dere med fylkesmannen i Vestfold, avdeling for førerkortsaker.