Kul på armen

Har fått en svær hissig kul på armen noe jeg aldri har hatt før. Nå var det den tiden av året at alt føles håpløst så jeg fikk en til å sette på det gjorde vondt. Det hevet seg ganske snart og området ble rødt. hva kan jeg gjøre?? Dr til overdose teamet men litt flaut ettersom alle tror det går så bra med meg. men det takler jeg

Mann, 21 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og vet ikke nok til å kunne svare deg helt sikkert på hva som feiler deg på spørsmålet ditt. Men. hvis stikket fra sprøyten er satt feil eller uten hygieniske forberedelser (for eksempel bruk av urent utstyr eller uren hud der injeksjonen settes), kan det oppstå infeksjoner og abscesser. Abscess er en byll som danner et pussfylt hulrom i vevet, og oppstår særlig ved bomskudd, det vil si når injeksjonen settes utenfor venen. Disse kan se ut som alt fra en verkfylt kvise til en stor betent kul.
Hvis det er slik at du har fått en abscess kan det være farlig å la den bli ubehandlet fordi det kan utvikle seg til en mer alvorlig infeksjon. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med lege eller legevakt for å få vurdert kulen og eventuell behandling.