Kjæresten min sine foreldre drikker og krangler

Hei, min kjæreste har levd med far som har vært alkoholiker hele sitt liv. Etter flere år sammen har moren også blitt omgjort til alkoholiker. Han er bipolar og har en dødelig sykdom. Hun har snakket mye om det. Hvordan de begynner å drikke vin fra klokka 3 om dagen helt til klokken 2 om natten.
Grunnen til jeg skriver nå er fordi vi nå overnattet hos hennes foreldre og midt om natten, etter alle hadde lagt seg, satt faren oppe og spilte Pink Floyd på max volum på musikkanlegget sitt (med tanke på at de bor i blokk er ikke dette veldig rasjonelt). Så kjæresten min går for å vekke moren sin, som er for sliten til å gjøre noe med det, så hun går ut og sier ifra, noe som gjør han smålig irritert, men han skrur ned volumet. Da kommer mor ut og unnskylder til oss begge. Når vi går inn på rommet så hører vi at hun kjefter på han, som gjør at han går amok og roper.
Kjæresten min sier da at dette ender nok i slagsmål igjen. Så ropingen fortsetter litt til før mor legger seg og far blir sittende ute i stuen for seg selv.
Kjæresten min sier at dette er en normal kveld. Men hvordan kan man si ifra til slike personer at de har et problem?

Mann, 20 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon å forholde seg til. Vi har kanskje ingen fasitsvar til deg, men vi kan likevel dele noen tanker om dette.
Du spør om hvordan du kan fortelle dem at de har et problem. Sannsynligvis er dette noe de allerede er inneforstått med, i større eller mindre grad – men som de likevel tilsynelatende velger å leve med. Dersom faren til kjæresten din har vært alkoholiker hele sitt liv, er det ganske tvilsomt at du (eller noen andre) skal kunne gjøre ham oppmerksom på at han har et problem, og følgelig også at han skal begynne å ta grep. Men, hva du (eller kjæresten din) kan gjøre, er å forsøke å ta en samtale med ham på et tidspunkt hvor han er edru – ikke for å overbevise eller overtale ham om noe som helst – men snarere for å kartlegge hvor han faktisk står selv, hva han tenker om forbruket slik det er per i dag, hva han ser for seg at skal skje videre, hva han er og ikke er villig til, og så videre. På den måten vil dere kanskje kunne få et ærlig svar på konkret hva dere kan forvente fra ham i fremtiden. Det finnes hjelp å få, og det finnes strategier han kan benytte for å kutte ned/ut forbruket – men i så fall er det en nødvendig forutsetning at han selv ønsker dette. Det samme gjelder også for moren hennes. Er de ikke interessert i å gjøre noe med det eller få hjelp er det lite du eller kjæresten din kan gjøre med det. Da får du også evt. vurdere hvor mye du vil være der.
På våre hjemmesider finner du noen tips til bekymringssamtaler.
Du beskriver også et ganske sammensatt bilde, som handler om mer enn bare rus – det handler også om fysiske og psykiske helseproblemer, og det handler om problemer innad i ekteskapet deres, problemer som noen ganger tar en ganske eksplosiv form. Det kan virke som om de ville hatt nytte av en eller annen form for samlivsterapi, da det du beskriver høres ganske dysfunksjonelt ut. Dette må de i så fall selv ta ansvar for å gjøre (eller ikke gjøre). Men, i noen tilfeller vil det være naturlig å varsle politiet dersom kranglingen er voldsom. Vi vet ikke om dette er noe du/dere allerede har gjort ved tidligere anledninger, men det er kanskje noe du og din kjæreste kan vurdere sammen.
Både du og din kjæreste er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon hvis dere ønsker å snakke nærmere om dette.