Jeg trenger hjelp for alkoholproblem

Hei,
Jeg er en jente(kvinne) s om er 25 år gammel og har en ganske viktig jobb. Det er rundt 20 stykker som hele sitt liv beror seg på at jeg gjør det godt som sjef. Jeg ble sjef i alt for ung alder, det ser jeg nå, men i løpet av de årene det skjedde tenkte jeg bare at jeg var litt mer bevisst og selvsikker enn de andre på min alder og dermed fikk jeg den posisjonen jeg har nå. Jeg sliter nå alvorlig i hverdagen med meg selv og mitt forhold til alkohol. Jeg kommer ofte sent på grunn av «møter», jeg kaster opp hele tiden fordi jeg sliter med «bulimi» og må ofte ha dager fri på grunn av pappa sliter med hjertet. Jeg kjenner drar aldri på møter, jeg har ikke bulimi og jeg har ingen far med hjerteproblemer. Det er bare meg og mine grunner til å drikke meg sanseløs annen hver dag, i en alder av 25 år som mange vil syntes er helt bortkastet. Jeg har så mange som er glad i meg, jeg har en snill sjef, en trygghet, god lønn og gode venner som blir selv om jeg dytter dem vekk. Jag vi ha hjelp, men redd for å vise meg. Jeg kan ikke leve sånn her mer, jeg er for ung til å hadet så vondt.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for et veldig ærlig og oppriktig innlegg.
Det er bra hvis du klarer å ta tak i dette nå. Fordelen med å være såpass ung som du er, er at du trolig ikke har drukket lenge nok til å pådra deg alvorlige/langvarige skader. Dersom du klarer å endre vaner (eller slutte å drikke) nå, vil du slippe mange plager og komplikasjoner folk får når de drikker i veldig mange år.
Det er helt normalt å være redd for å vise seg. Nesten ingen med rusproblemer klarer det uten videre. Det viktige er å begynne et eller annet sted. For de fleste betyr det at man må finne en eller annen person å snakke med/fortelle det til. Det kan være en venn av deg, et familiemedlem, sjefen din, legen din, en gruppe for folk som sliter med alkohol. Det viktigste er kanskje ikke hvem du snakker med, men at du finner noen eller et sted der det går an å være ærlig.
Hvem du skal snakke med avhenger også litt av hva du selv tenker at du trenger. Dersom du tenker at du trenger hjelp gjennom hjelpeapparatet, er det mest nærliggende å ta en prat med legen din. Legen kan henvise deg til et passende tiltak hvor du kan få hjelp.
Det er også en del mennesker som får hjelp gjennom arbeidsgiver, dvs. de lager et opplegg i samråd med arbeidsgiver og blir fulgt opp på jobb (og ev. ellers).
Andre foretrekker å «gjøre det selv». Det kan enten skje gjennom en gruppe hvor folk møtes jevnlig for å holde seg edru, eller det kan være gjennom hjelpeprogrammer på nettet. I Oslo er det menge forskjellige muligheter for grupper du kan oppsøke. En mulighet er AA (som også har egne grupper for kvinner). Du kan lese mer om deres tilbud her (og du kan ringe dem for info). En annen mulighet i Oslo er De Norske Lenker (dette er også grupper som tilbyr hjelp og støtte). Både AA og De Norske Lenker er utenom helsevesenet og det er bare å møte opp.
Hvis du vil kikke på et nettprogram (det kan jo være en begynnelse), kan du f.eks. se på Easychangeprogrammet Balance (programmet er på norsk).