Jeg er på juleferie hjemme og vil gjerne snakke med mamma om alkoholbruken hennes.

Hei, jeg er en 19 år gammel jente som er på besøk hjemme hos mor og far i julen. Mamma pleier å ta seg et glass rød vin på kvelden noe som en gang i blant er helt greit, men i det siste føler jeg det har vært litt mye. Et glass blir til tre og plutselig er mamma sløv, og ubehagelig å være rundt. Før jeg flyttet hjemme ifra syntes jeg også dette var ubehagelig, men virker nesten som om det har blitt verre. Jeg har lyst til å prøve å ta opp dette med mamma men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg. Vet at pappa har prøvd å si ifra før, og det ble bedre en liten periode men føler nå at jeg må hjelpe til for å få henne til å slutte. Har dere noen tips for å ta tak i en sånn ubehagelig situasjon? takk for svar.

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at denne situasjonen er vanskelig for deg, kanskje spesielt nå i julen da man gjerne har ekstra høye forventninger til at familiesituasjoner skal være koselige. Samtidig er det en tid hvor det også kan bli en del alkohol, og det er ikke hyggelig å gå rundt og være bekymret for at noen skal drikke for mye. Alkoholbruk er et sensitivt tema, særlig når det handler om at noen drikker for mye, og vi forstår godt at det er ubehagelig for deg å skulle ta en slik samtale med moren din. Det er lurt at du er forberedt på at hun kan komme til å reagere negativt. Samtidig syns vi at det er bra om dere snakker sammen om dette, og det er viktig at du får fortalt henne om hvordan situasjonen oppleves for deg. At du viser henne din bekymring, kan være en god inngang til praten deres.
Vi har laget en liten liste med tips om hvordan en slik samtale kan foregå på en så god måte som mulig. Tipsene handler en del om formuleringer, men også om situasjonen man velger å ha samtalen i. Noen av disse kan være nyttige for deg:
• Moren din bør være edru når dere tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør henne om hennes bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når hun er ferdig med å snakke, gjenta det hun har sagt (slik du har forstått det) så hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Legg det gjerne frem slik at «jeg trenger å snakke om dette», mer enn at «du er nødt til å snakke om dette»
• Hold deg til saken, nemlig hennes rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hennes rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av henne.
• Prøv å unngå diskusjoner om alkohol er farlig eller ikke.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Det kan være godt å snakke med noen om hvordan du, og kanskje også faren din, skal forholde dere til moren din og alkoholbruken hennes. PIO er et pårørendesenter i Oslo. De har en nasjonal rådgivningstelefon for pårørende på telefonnummer 22 49 19 22. Siden du bor i Oslo kan du også kontakte dem for å avtale et møte, hvis du ønsker det: 21 52 53 53. Du er også velkommen til å kontakte oss på RUStelefonen i åpningstiden, hvis du ønsker en utdypende samtale om hennes alkoholbruk.
Vi ønsker deg en god jul, og lykke til med samtalen!