Jeg er mor til en sønn som er rusavhengig

Hei, jeg er mor til en sønn som er rusavhegig. Er også redd for at han har fått datteren min på ting som ikke er bra. . Jeg klarer snart ikke å holde hodet over vannet lenger. Jeg har behov for noen å prate med samt veiledning. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Mistet nattesøvn og føler meg helt hjelpesløs.

Kvinne, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du ber om hjelp og støtte. For mennesker som befinner seg i en slik situasjon, er det viktig å ikke bli gående alene med bekymringer og tanker. Du er ikke alene om dette, mange foreldre og andre pårørende har opplevd liknende ting. De aller fleste sier det er viktig å hjelpe seg selv, ved å få råd og hjelp til hvordan å stå bedre i en svært vanskelig livssituasjon.
Det finnes flere muligheter, og vi vil  anbefale deg å oppsøke flere av dem vi foreslå slik at du kan finne et eller flere tilbud som du føler er nyttig. Her er noen tips til steder du kan ha nytte av å kontakte:
N.K.S. Veiledningssentre for pårørende til mennesker med rus og psykiske lidelser er et gratis lavterskeltilbud. Som pårørende kan man oppleve store belastninger, og målsettingen med sentrene er å bidra til økt livskvalitet og mestring. Veiledningen gis gjennom gruppesamtaler og individuell samtale. De tilbyr også mestringskurs. Telefon: 40 03 10 93 | E-post: postost@veiledningssenter.no
Pårørendesenteret i Oslo: PIO-senteret er et støttesenter for pårørende og et kompetansesenter for pårørendesamarbeid for helsetjenestene. PIO-senteret er et lavterskeltilbud for alle pårørende i Oslo, uavhengig av diagnose og alder, og drives av en pårørendeorganisasjon i partnerskap med Oslo kommune.
Nasjonal rådgivningstelefon for pårørende: 22 49 19 22 | Andre henvendelser til PIO-senteret: 21 52 53 53
Ivareta – pårørende berørt av rus: Ivareta er en organisasjon av og for pårørende til personer med rusproblemer. De har lenge bidratt med hjelp, støtte og kunnskap til rusfeltet.
Usynlige Tigre – En bedre hverdag for pårørende til rusavhengige. Pårørende trenger nettverk, støtte og hjelp. Det finnes ingen oppskrift for hvordan noen skal eller bør håndtere det å ha en rusavhengig i familien. Alle må finne sin vei, men vi trenger informasjon og kunnskap om vårt handlingsrom. Både for våre rusavhengige, men ikke minst for oss selv.