Jeg er bekymret for min svigerfar

Hei.
Jeg er bekymret for svigerfar som er alkoholiker. Han har hatt 3 hjerteinfarkt og har fått 7 blokkinger inn til hjertet og var akuratt fått bypass operasjon. Jeg ønsker at han skal få profesjonell hjelp,hva gjør eg? Kontakte legen hans? Dette går ut over oss rundt og arbeidet hans.

Kvinne, 35 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke om du, eller andre i familien, allerede har snakket med ham om situasjonen. Har dere ikke gjort det er det et bra sted å starte. Tips til en slik samtale kan du finner på siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».
Ønsker han hjelp er det enklest å ta kontakt med fastlegen hans. Fastlegen kan da henvise ham til et passende tilbud.
Dersom han ikke ønsker profesjonell hjelp er det en større utfordring. Han bestemmer selv om han vil slutte å drikke, eller fortsette som før. Du kan melde din bekymring til legen hans, men verken legen eller andre kan kontrollere hva han velger. Dersom situasjonen ikke endrer seg over tid, må du vurdere hvordan du skal forholde deg til dette. Det kan du få hjelp til ved  å kontakte et pårørendetilbud. Du kan for eksempel snakke med NKS veiledningssenteret for pårørende eller Pårørendesenteret.