Innlede forhold til gutt som bruker kokain og hasj?

Hei. Jeg holder på med en gutt som er 2 år eldre enn meg. Han røyker hasj daglig og bruker kokain på fest og noen ganger hvis han er trøtt osv på jobb. Han selger også. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om å innlede et forhold til en som ruser seg, men jeg vet at jeg er veldig glad i han. Tenker ofte på hva skjer hvis han blir tatt av politiet osv. Har dere noen råd?

Kvinne, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det beste rådet vi kan gi deg i din situasjon er at du snakker med han om han rusbruk og hva som bekymrer deg. Hva som skjer hvis han bli tatt av politiet avhenger av hvilken situasjon han er i når han blir tatt og hva han blir tatt for. Blir han for eksempel tatt for bruk og/eller besittelse får han trolig en bot (kommer på rullebladet). Blir han tatt for salg, risikerer han i verste fall fengsel (det kommer an på mengde og omstendigheter).
Det er ikke uvanlig at de som enten er i et forhold med en person som misbruker rusmidler, eller er på vei inn i ett slikt forhold, blir bekymret. Mange stiller seg spørsmål som; Hva hvis personen blir tatt av politiet? Hvordan vil rusbruken påvirke vårt forhold? Hva med fremtiden og ev. få barn? Vil det påvirke økonomi? Går det ut over skole og arbeid? Skader på fysisk og psykisk helse? Kan jeg stole på en slik person? Slike og andre spørsmål er ikke uvanlig å stille seg som venn eller partner til en rusbruker.
Stiller du deg slike eller liknende spørsmål er det lurt å tenke deg godt om før du går inn i et forhold med han. Så velger du å snakke med han om hans rusbruk kan du også ta opp andre ting som bekymrer deg.
En ting er hans rusbruk, en annen ting er dine forventninger til hvordan ett forhold skal være. Før du bestemmer deg for om du skal gå inn i et forhold til han er det viktig at du tenker igjennom hva slags forhold ønsker du deg, og hvordan vil du ha det i et parforhold.
Det tydeligste rådet vi kan gi deg er som følger: Ikke gå inn i et forpliktende forhold før du er sikker på at han er en person du kan stole på, at dere er enige om hvilke grenser og regler som gjelder for rusbruk. Det er også meget viktig at du ikke går inn i et ekteskap, flytter sammen, kjøper ting sammen (leilighet, bil etc) før du er sikker på at du kan satse på ham og stole på ham.
På vår hjemmeside finner du faktainformasjon om virkning og bivirkning ved bruk av hasj, kokain og andre rusmidler. På vår hjemmeside finner du også en veiledning til hvordan du planlegger og gjennomfører en bekymringssamtale som kan være nyttig for deg.
Du er også velkomment til å kontakte oss for en uforpliktende anonym samtale hvis du tenker det er til hjelp i situasjonen.