Hvordan slutter jeg å ta kokain daglig?

Mann, 26 år fra Oslo


RUStelefonen svarer:

Ulike personer har ulike måter å lykkes med dette på. Alt avhenger av hvem du er som person, din livssituasjon og dine unike forutsetninger. Nå vet ikke vi så mye om deg og din situasjon, så det blir vanskelig å være veldig spesifikk. Men generelt er det tre hovedpunkter som ofte kan ha stor betydning, både hver for seg, men særlig samlet:

  1. Motivasjon. Til syvende og sist vil dette være et spørsmål om disiplin og gjennomføringsevne. Skriv gjerne ned hvilke fordeler du ser ved å slutte, og hvilke ulemper du ser ved å fortsette. Reflekter gjerne også over hvorfor du bruker såpass mye kokain i utgangspunktet, og forsøk å jobbe med de bakenforliggende årsakene.
  2. Miljø. Hva er «triggere» for deg? Er det visse situasjoner eller personer som utløser din trang til å bruke kokain? I så fall, har du mulighet til å unngå disse i en periode? Finn gjerne noe annet å fylle tiden/tankene med, slik at ikke tomrommet føles så stort. Dette er særlig viktig i begynnelsen. Jo lengre du klarer å gå uten å bruke kokain, desto enklere og mer naturlig vil det sannsynligvis føles.
  3. Hjelp og støtte. Mange opplever at det er nyttig å ha en eller flere støttespillere. Dette kan f.eks. være venner/familie, eller noen profesjonelle. I det profesjonelle hjelpeapparatet finnes det mange alternativer – ofte vil en legetime være et naturlig sted å begynne, da legen din har mulighet til å henvise deg videre i spesialisthelsetjenesten.

Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, så kan vi snakke litt nærmere om hvilke konkrete muligheter du har. Se gjerne også vår guide Hjelp til å slutte med kokain.