Hvordan kontrollere fars alkoholbruk?

Hvordan kan man kontrollere at far ikke drikker alkohol igjen etter at han er kommet hjem fra opperasjon grunnet betennelse i bukspyttkjertelen? Hilsen oss som synes det er veldig vanskelig å være med han i utgangspunktet.

Kvinne, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi minner om at vi på RUStelefonen ikke er  helsepersonell, og at det kan ta flere dager før spørsmål på denne tjenesten besvares. Ved forverring i din fars helsetilstand anbefaler vi å kontakte legevakt på telefon 116 117.
Selv om din far har hatt en diagnose som ofte er forbundet med høyt alkoholinntak, vet ikke vi om det er dette som er årsaken i hans tilfelle. Vi forstår at det er vanskelig for deg og din familie å se på at din far drikker. Du sier ikke så mye i spørsmålet ditt, men det fremstår som at din far har problemer med alkohol og at han ikke klarer la være å drikke selv når han er syk og har vært operert.
Du spør om hvordan dere skal kunne kontrollere alkoholbruken hans. Det er dessverre vanskelig å ta kontroll over andres menneskers drikking – han er selv nødt til å ta tak i problemet sitt. Når det er sagt, så er det noen ting dere kan bidra med. Vi vet ikke om dere noen gang har snakket med faren din om at dere syns alkoholbruken hans er problematisk. Vi tenker at det er en god idè å fortelle han om det, hvis dere ikke allerede har gjort det. Det er bra at han er klar over at dere vet at han drikker. En slik samtale kan være vanskelig å ta – her har vi har laget en liste med tips som kan være nyttig for dere når dere skal snakke med han:
• Han bør være (mest mulig) edru når dere tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med han, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør han om hans bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Legg det fjerne frem slik at «jeg trenger å snakke om dette», mer enn at «du er nødt til å snakke om dette»
• Hold deg til saken, nemlig hans alkoholbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av ham.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekener/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Det er som sagt vanskelig, og noen ganger nesten umulig, å få noen til å slutte med alkohol hvis de ikke ønsker det selv. Dere kan likevel prøve å hjelpe din far til å selv finne motivasjon til å stoppe eller begrense drikkingen. Noe som kan fungere for at han selv skal finne, om så bare litt, motivasjon er å undersøke hans bevisstgjøring rundt egen drikking. Her følger noen spørsmål som da kan være gode å stille:
• Når startet du med å drikke
• Hvor ofte drikker du
• Hvordan opplever du rusen
• Hvordan opplever du å ikke være ruset
• Hva hjelper alkoholen deg med
Videre kan det være greit å undersøke ambivalensen, som er vanlig å ha, rundt eget rusbruk. Disse spørsmålene er gode hjelpemidler til det:
• Hva er positivt med å ruse seg
• Hva er negativt ved å ruse seg
• Hva er positivt ved å slutte å ruse seg
• Hva er negativt ved å slutte å ruse seg
Det føles kanskje som at disse spørsmålene ikke er særlig behjelpelige i det nåværende behovet for å «holde din far unna drikking» mens han restituerer seg etter operasjonen, men det er som nevnt ikke enkelt å tvinge noen til å la være å drikke. Din far er mye sannsynligvis selv klar over den helserisikoen han tar ved å bruke alkohol nå.
Du sier at dere syns det er vanskelig å være sammen med han i utgangspunktet. Vi forstår det slik at dette har med alkoholinntaket hans å gjøre. Kanskje er dette noe som har pågått over tid. Dere kan være behjelpelig med å lage avtaler med han om hvor mye han skal drikke i gitte situasjoner, men det kan også være at han har kommet til et punkt der han bør la være å bruke alkohol overhode. Da kan dere f. eks bidra med hjelp til å kontakte fastlegen hans slik at han kan få den hjelpen som er riktig for han. Ellers tenker vi at det er viktig at dere tar vare på dere selv. Det kan være svært belastende å være nær en person med alkoholproblemer, og det er han selv som må ønske å slutte – om han gjør det kun for å tilfredsstille noen andre, er sjansen liten for at han vil få det til. Det kan være en idè for dere å kontakte et familievernkontor for å få hjelp til å håndtere dette.  PIO-senteret i Oslo har en rådgivningtelefon for pårørende på nummer 22 49 19 22. Det kan være lurt å ringe dem for en samtale om hvordan dere skal forholde dere til din far og hans behov for hjelp, samtidig som dere kan få gode råd om å ivareta dere selv i denne situasjonen. Barsnakk er også en fin tjeneste for pårørende. Der kan man chatte med folk som selv har erfaring med å være barn av rusmisbrukere.
Dere er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon for en  mer utdypende samtale om dette.