Hvordan bryte en potensiell avhengighet?

Jeg har slitet ekstremt psykisk i flere år og har røyket cannabis siden starten av sommeren, det gikk fra et par gram i helgene til flere gram daglig. Etter en stund så begynte jeg å bli fort sliten og utmattet av de minste fysiske oppgavene jeg gjorde og ble da fristet til å prøve en svært kontrollerbar menge amfetamin for å bli mer våken. Det er snart 3-4 måneder siden og har tatt det gjentatte ganger i etterkant med mindre kontrollerbare inntak(sniffet). Så spørsmålet mitt er hvordan man merker avhengighet og hva slags konsekvenser det kan påføre kroppen? Hvor lenge sitter det i urinen? Er ikke glad i å ta det men så fort jeg har penger til det så klarer jeg ikke å stoppe meg selv i å kjøpe det heller. Så tar imot råd til hvordan man bryter en potensiell avhengighet.

Annet, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det at du  opplever deg som sliten og utmattet etter å ha røyket flere gram hasj daglig er ikke en uvanlig bivirkning av å røyke for mye hasj. Jo mer hasj du røyker jo mer ubehagelige kan bivirkningene også bli. Tretthet og apati er ikke uvanlig, det samme gjelder depresjon, angst og annet psykisk ubehag. Så hvis du har slitt ekstremt psykisk i flere år er kanskje ikke høye doser med hasj den beste medisinen på lang sikt, selv om det sikkert demper noen symptomer i begynnelsen. Amfetamin hjelper sikkert mot noen av bivirkningene, og som du skriver gjør det deg mer våken. Men, litt avhengig av hvor mye og ofte du bruker amfetamin, kan det også gi til dels store bivirkninger. Mange av bivirkningene ved langvarig bruk av amfetamin kan også bidra til dårligere psykisk helse. Du kan lese mer om hasj og amfetamin på vår hjemmeside.
Du spør om hvordan du merker avhengighet, men det virker som du alt opplever deg selv som avhengig? Når du har penger klarer du ikke å stoppe deg selv i å kjøpe det, så da er du vel ganske avhengig. Konsekvensene for kroppen kan variere en del fra person til person, hvilken mengde som brukes, og over hvor lang tid. I vårt faktaark som vi har lenket til finner du mer informasjon om det. Engangsinntak av amfetamin kan spores i urinen i 2-10 dager etter bruk, og hasj kan spores i 2-7 dager. Bruker du jevnlig høye doser av hasj over tid kan det noen ganger spores i måneder etterpå.
Hvis du skal stoppe potensiell avhengighet kan du enten bestemme deg for å kutte ut selv, eller oppsøke hjelp. Bestemmer du deg for å slutte uten hjelp finner du råd om hvordan du kan slutte på vår hjemmeside «Hjelp til å slutte«.  Det kan være at du trenger å oppsøke hjelp av flere grunner. Både hasj og amfetamin kan gi ganske langvarige og ubehagelige abstinenser både fysisk og psykisk. Du skriver at du har slitt «ekstremt psykisk i flere år» og blir det vanskelig (og kanskje verre) når du slutter, bør du nok oppsøke hjelp. Snakk med fastlegen din som kan henvise deg til behandling for rus og psykiske problemer, eller ta kontakt med Helsestasjon for Ungdom der du bor.
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen anonymt og uforpliktende for en mer utdypende samtale og veiledning.