Hvor mye alkohol i løpet av 4 uker for å komme over 0.30 i PEth-prøve?

Hei.
Hvor mye må en 36 år kvinne gjennomsnittlig drikke i løpet av 4 uker for å komme over 0.30 i peth-prøve?
Jeg vet at det mye som spiller inn, men jeg lurer bare på sånn cirka, pluss minus.

Kvinne, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Her finnes ikke noe fasitsvar, og trolig heller ikke noe omtrentlig anslag. Når det gjelder PEth er det slik at jo lenger du drikker, desto lenger blir påvisningstiden. PEth er ment å avdekke et jevnt og trutt inntak over tid. Et stort engangsinntak vil f.eks. forsvinne fra blodet raskere enn det siste inntaket av et langvarig lavere inntak.
PEth er også urettferdig i den forstand at noen får høyere PEth-verdi ved lavere inntak enn andre. To personer kan få veldig forskjellige verdier selv om de drikker like mye.
Det nærmeste vi kommer et konkret svar er følgende: (Kilde: «Nye markører for påvisning av alkoholbruk», Tidsskr Nor Legeforen 2016; 136: 1643-7)
«Ett enkelt alkoholinntak som gir en etanolkonsentrasjon på omkring 1  ‰ vil være tilstrekkelig til å gi påvisbare nivåer av fosfatidyletanol (PEth). Resultatene i en nylig publisert studie viser at ett enkelt inntak av omtrent to enheter alkohol kan være nok til at nivået av total PEth stiger med 0,03 – 0,04 μmol/l. Fosfatidyletanol har en halveringstid på rundt 3 – 5 dager hos personer med høyt alkoholforbruk, men den er lengre, inntil 10 – 12 dager, hos dem som drikker mindre og sent i forløpet.»
Se også våre sider om påvisning av alkoholbruk.