Hvor lenge må jeg vente med å ta Cosylan etter bruk av Stesolid og Sobril.

Jeg har fått utskrevet Stesolid og Sobril mot flyskrekk. Nå idag var jeg på flytur og tok totalt to Stesolid (5mg) og en Sobril (25 mg), den siste i lunsj-tid. Har veldig hoste og har fått utskrevet Cosylan, men har forstått at det er farlig å ta dette i kobminasjon med de beroligende legemidlene. Hvor lenge må jeg vente etter å ha brukt Stesolid og Sobril før jeg kan ta Cosylan, uten at det er farlig? Er et døgn nok?

Annet, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell og reseptbelagte medikamenter skal i all hovedsak brukes i samråd med foreskrivende lege. Du kan også ta kontakt med apotek eller legevakt for råd. På generelt grunnlag vil vi anbefale deg å vente minst 6 timer etter at du har tatt Stesolid og Sobril. I henhold til Felleskatalogen tas Sobril langsomt opp i kroppen og kombinasjon med Cosylan kan da virke respirasjons dempende/-hemmende. Alle medisinene du har fått foreskrevet har dempende effekt, og derfor må dose og blanding avpasses nøye.