Føler lysten til å bli rusa til tider.

Hei, jeg føler jeg må ruse meg minst en gang i uken, enten på cannabis, mdma, alkohol osv, er det et stort problem? vil ikke si jeg er avhengig men trenger bare ei pause fra realiten. har kontroll men føle bare lysten til å bli ekstremt rusa til tider

Mann, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke se at du stiller noen spørsmål her. Allikevel vil vi på generelt grunnlag nevne at den vanligste grunnen til å ruse seg er for at det kjennes godt. Mange opplever det som å få en pause, en «time out» fra hverdagens bekymring og stress. Ulempen ved det er faren for å bli avhengig ved for høyt og hyppig bruk. Unge mennesker er også i utvikling både fysisk og psykisk. Denne utviklingen kan forstyrres og skades ved bruk av rusmidler. Faren for å bli avhengig, og å utsettes seg selv og andre for skade, er også større for unge mennesker enn for eldre.
Derfor ber vi deg tenke godt over om du skal fortsette og ruse deg på alle de stoffene du gjør nå. Tenke over om det finnes bedre måter å ta pause fra realiteten fra enn med alkohol og narkotiske stoffer. Du er  velkommen til å ta en anonym og uforpliktende prat med oss på telefon eller chat. Du kan også kontakte helsesykepleier på skolen, Helsestasjon for ungdom, eller Kors På Halsen.
Du kan også lese mer om virkning og bivirkning av; alkohol, cannabis, mdma, og andre rusmidler på våre faktasider.