Far med alkoholproblem

Hei.
Min far har problemer med alkohol…
I høst døde han nesten, kroppen klarte ikke mer. Han har droppet å gå til fastlegen, vil ikke prate med noen sier han. Sier at han ikke bryr seg om han dør. Nå før jul var han så drita at han sovnet fra middagen på ovnen. For første gang har han tatt hardt tak i min mor i full tilstand. Vi søsken har jo flyttet ut.
Men hva kan vi som barn gjøre for min mor? Kan vi få han lagt inn? Hun har det ikke bra under disse forholdene.

Mann, 34 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon, og mange forteller oss om slike relasjoner og problemstillinger. Utfordringen er at utgangspunktet for all behandling er frivillighet, med mindre det er akutt fare for liv og helse. Dere kan lese mer om mulighetene for tvangsbehandling på sidene våre.
Din mor kan søke støtte og veiledning ved å kontakte Veiledningssenter på denne linken, eller ved å kontakte Pårørendesenteret i Stavanger. Ønsker du eller andre i familien veiledning kan dere også snakke med dem.
Dersom din mor bli utsatt for vold, må hun kontakte Politiet.