Er det trygt for meg å ta to Paracet til?

Har store smerter fra mensen, og har allerede tatt 5 paraceter før idag, 2 om morningen sånn rundt 8 tiden (spydde det bare opp) deretter to til senere på dagen og en til for 1 time og 30 min siden, men funker ikke, er det trygt for meg å ta to til?

Kvinne, 18 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Først må vi orientere deg om at vi ikke er en akutt tjeneste, og vi har en ukes frist på å besvare spørsmål grunnet stor pågang. Ved akutte tilstander bør du derfor ta kontakte med lege eller annet helsepersonell.
Når det gjelder spørsmål om vanlig bruk av medisiner, må du nesten ta opp dette med legen eller apoteket. På generelt grunnlag kan vi likevel vise til Felleskatalogens anbefalinger om dosering av Paracet:
1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet.
Overstiger du dette, øker det risikoen for bivirkninger og skadevirkninger.