Eg har begynt å prøve noe som heter knall

Hei har nettopp starta på ungdomskulen, det er veldig kjekt. Eg har begynt å prøve noe som heter knall. alle ungdommene bruker dette stoffet, eg har ein kompis som hadde med seg dette oppi ein knallboks han spurte om eg ville prøva dette her så eg sa ja til dette. det var en slags kvit pose nesten litt som en tyggis på lukten ivertfall så han sa eg skulle putte den under leppen min så eg gjor det. han sa eg skulle vente helt til eg kjente knallen. han sa at da knalla som faen viss eg ikkje hadde gjort dette før, eg begynte og kjenne litt at det knalla men eg blei også veldig dårlig og kvalm så eg gjekk på doen og horespydde. det var rein spylerveske som kom ut. Og etter dette så ville eg ikkje prøve på nytt men kompisen min sa eg kunne ta knall med lågare styrke på. Er dette bra? Det var litt deilig, nesten litt som å runke.

Mann, 13 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner ikke til rusmidler som kalles knall. Hvis det var hvite biter som likner tyggis og som lå i en boks, er det mest sannsynlig en eller annen form for snus du tok (du sier du puttet dem under leppa).  Det er ikke uvanlig at folk blir kvalme første gangen de prøver snus. Snus er avhengighetsskapende og skadelig. Det har ingen positive effekter for helsen. Du kan lese mer om snus på Ung.no.
Hvis det er snakk om noe annet enn snus, bør du finne mer ut hva det faktisk er og ta kontakt med oss igjen.