Cannabis og påvisningstid

Hei, jeg røyker cannabis en gang i uke det siste 6/7 månder. siste inntak var for 40 dager siden. og nå finner jeg ut at om 1 uke jeg skal på urinprøve? kan det påvises ?

Mann, 24 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke si sikkert om du kommer til å slå ut på urinprøven, eller ikke. Det er fordi det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Vi kan likevel si noe generelt om påvisningstid:
THC-syre kan normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk.
Dersom du ønsker å vite hvordan du ligger an kan du vurdere om du vil ta en hjemmetest for å sjekke.