Broren min er rusmisbruker og psykisk syk. Hva skal vi gjøre?

Hei. Broren min er rusmisbruker og psykisk syk..lurer på noe siden han har blitt verre den siste tiden.. Han snakker og har samtaler.med seg selv, skriker, kjefter, synger, slamrer med dører osv. Roter veldig.. Hva er det som feiler han egentlig er det jeg lurer på nå.. Må han legges inn»eller kan han bo i egen bolig om vi finner en til han, siden han ikke kan bo lenger hjemme. Det går ikke mer. Hva ska vi gjøre? Mamma har skrevet brev, mailer og ringt i årevis og fremdeles blir vi ikke trodd.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vet nok for lite om hvilke rusmidler din bror bruker, hvor lenge han har brukt det og evt. psykiske sykdom han har, til at vi kan gi deg noe svar på hva det feiler han. Ta gjerne kontakt med oss for en utdypende og anonym samtale. Da kan vi kanskje forstå symptombildet bedre og gi bedre råd om hvem dere ta kontakt med for at han skal få hjelp.
Du skriver også at moren din har gjort mye i årevis uten å bli trodd. Kanskje bør du og moren din kontakte noen som gir veiledning til pårørende i Hordaland. Landsforeningen for pårørende i Hordaland  gir tilbud om veiledning til pårørende av rusavhengige. Det samme gjør Bergensklinikkene, og kommunen dere bor i har kanskje også noen tilbud.