«Bomskudd» når jeg injiserer

Hei. Jeg har brukt sprøyter i flere år litt sånn av og på.. alltid brukte rene nåler og vært kjempe nøye på det.
Nå sliter jeg. Selvom jeg får svar så blir det bomskud uansett, og blodet som fyller seg i sprøyta blir etter 2 sekunder klumpete og kjempe feit. Går ikke igjennom kanylen en gang fordi det er så tykt.. Har dere svaret på dette?
Jeg skal snart på avrusning igjen, men inntil da – lurer jeg på hva som skjer med kroppen min..

Kvinne, 23 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi på RUStelefonen er ikke helsepersonell, og vi kan derfor ikke gi rådgivning på medisinske spørsmål.
Det er bra at du alltid har vært nøye med å bruke rene kanyler under injisering. Da du har brukt sprøyter i flere år, er det likevel ikke så uvanlig at du opplever at det kan være vanskelig å injisere, selv om du «får svar» som du sier.
Vi kan ikke svare på hva det er som skjer med blodet ditt i det du «bommer,» men vi anbefaler deg å oppsøke medisinsk personell for å undersøke dette. I de større byene har de såkalte feltpleier, hvor de er gode til å svare på slike ting. Oslo vil kanskje være den nærmeste byen for deg hvor det finnes feltpleie. Du kan kanskje ta en telefon til dem, og høre om om de eventuelt kan gi deg veiledning på telefon. Siden du er 23 år kan du oppsøke en helsestasjon for ungdom. Der har de gjerne både sykepleiere og leger tilgjengelig, og for noen kan det oppleves enklere å snakke med dem enn med fastlegen.