Behov for å snakke med en person om benzodiazepiner

Har behov for å snakke med en person vedrørende benzodiazepiner. Ble kuttet tvert av Rivotril for 7 måneder siden og sliter fortsatt veldig mye. Vet dere om en person i Tromsø som jeg kan snakke med?

Kvinne, 46 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvor mye og hvor lenge du brukte Rivotril. Men, etter lengre tids bruk bør Rivotril (og andre benzodiazepiner) trappes ned før seponering. Du skrier at du fortsatt sliter mye, men ikke hva du sliter med. Er det den lidelsen som du ble behandlet med Rivotril for som har kommet tilbake? Eller er det slik at du fortsatt har noen abstinenssymptomer? De fleste opplever lite eller ingen abstinenssymptomer 1-3 måneder etter seponering, men det finnes også unntak fra dette.
Du ønsker å snakke med noen, men vi vet heller ikke om hva eller hvorfor. Hvis du fremdeles har abstinenser og/eller trenger psykisk helsehjelp må det søkes inn via fastlegen din som kan henvise deg videre til spesialisthelsetjenesten. Føler du deg akutt veldig dårlig (kanskje til og med suicidal) bør du be om akutt time hos lege for henvisning til DPS, eller oppsøke psykiatrisk legevakt i kommunen. Mener du at du ikke får den hjelpen du trenger av din fastlege kan du bytte fastlege.
Trenger du noen å snakke med, og som kan hjelp deg med informasjon om psykisk helsehjelp, kan du ta kontakt med Mental Helse for veiledning.