Alkohol og blackout

Hei. For noen uker siden var jeg på et julebord. Jeg kom edru ca kl 21 på kvelden . Drakk rødvin til julematen, baileys og kaffe til desserten. Etterpå drakk jeg hvitvin. Det som var så utrolig merkelig er at etter ca kl 00.30, husker jeg ingen ting og har totalt Black out. Noen lurte på hvor jeg var da de ikke hadde sett meg på en stund, da satt jeg ute og hadde spydd på meg selv.
Jeg har vært dårlig å spydd før når jeg har drukket alkohol, men har alltid fått en forvarsel og kjent at jeg har begynt å blitt dårlig . Denne gangen fikk jeg ingen forvarsel, og husker som sagt ingen ting. Jeg ble kjørt hjem og fikk hjelp til sengs av samboer. Husker ingenting før jeg våkner kl 06.30 om morgenen . Er veldig svimmel og dårlig dagen etter, klarer ikke komme meg opp av senga før kl 17 .
Hadde jeg vært på en uteplass, hadde jeg helt klart tenkt at noen har dopet meg ned, men siden vi var på et julebord med kjentfolk, tenker jeg at det ikke er sannsynlig . Men jeg synes det er utrolig merkelig, en opplevelse jeg aldri har hatt før som var veldig ekkelt. Å ikke huske brudd stykker en gang er helt merkelig. Hadde jeg drukket sprit eller shots, så kunne jeg kanskje forstått det, men føler at jeg drakk en «vanlig» mengde alkohol den kvelden.
Er det virkelig mulig å få total Black out med bare alkohol ?

Kvinne, 42 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si nøyaktig hva det skyldes at du fikk en så ubehagelig rusopplevelse den kvelden og hvorfor.
Det er derimot fullt mulig å oppleve blackouts ved høye alkoholinntak, selv om du ikke har opplevd det samme tidligere. Dette har flere mulige forklaringer, men handler f.eks. om dagsform, hvor mye du har spist på forhånd, tempo på inntaket, styrken på alkoholproduktene og lignende. Noen opplever for eksempel å ha dårlig immunforsvar grunnet en begynnende mave infeksjon, influens e.l når de drikker alkohol, og blir derfor veldig dårlige. Alkohol fungerer slik at det svekker hjernens evne til å danne nye minner (så lenge alkoholen har virkning), hvilket er årsaken til at det kan oppstå problemer med å huske hva som skjedde. Denne effekten vil gjerne bli forsterket desto høyere promillen blir. Svimmelhet og dehydrering er også vanlige bivirkninger dagen etter man har drukket alkohol. Men, det er i prinsippet også mulig at du kan ha fått i deg noe annet, som vil gi et lignende utfall. Statistisk er nok sjansen størst for at det dreier seg om kun alkohol, men det forekommer unntak fra dette.
Den eneste måten du kan vite om du har fått i deg noe annet, er dersom du hadde tatt en urinprøve kort tid etter, f.eks. av morgenurinen dagen etter. Dette er fordi de fleste misbruksstoffer har ganske kort påvisningstid. Urinprøver kan tas hos helsepersonell som for eksempel fastlege eller legevakt, eller kjøpes på et apotek. Utover dette kan vi dessverre ikke gi deg noe sikkert svar på hva det var som skjedde. Men vi vil altså oppfordre deg til å være mest mulig forsiktig med alkohol i fremtiden.