Alkohol – lurer på om jeg kan trappe ned/ev slutte brått på egenhånd

Lurer på om jeg kan trappe ned/evnt slutte brått på egenhånd, etter å ha drukket en flaske vin hver kveld i mange år… eller bør jeg legges inn for avvenning ? Kan jeg få dødelig abstinens (delir), om jeg bare slutter å drikke? Vil slutte nååååå, men må vite om jeg kan gjøre det på egenhånd eller om jeg må gjøre det gradvis og evnt under oppsyn…

Kvinne, 53 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder avrusing fra alkohol, er innleggelse den enkleste og minst slitsomme måte for de fleste. Dersom du ønsker dette, trenger du henvising fra fastlege.
Det er fullt mulig å gjøre det på egenhånd også. Hvorvidt det i ditt tilfelle er nødvendig å trappe ned kommer litt an på. Noen tåler å gå rett av alkohol uten at det blir uutholdelig, andre trenger f.eks. medisinering (beroligende og/eller sovemedisin). Det er ikke enkelt å trappe ned, men dersom du får det til, kan det være lurt å redusere inntaket i ca en uke før du slutter, la si drikke ett eller maks to glass om dagen vin i en uke.
Vi er ikke helsepersonell, og hva gjelder risiko for delir og andre alvorlige abstinenssymptomer, er det noe vi bare kan uttale oss veldig generelt om. Risikoen for dette, er trolig temmelig liten ut fra det forbruket du har hatt. Men vi kjenner ikke din allmenntilstand og har egentlig ikke gode forutsetninger for å vite hvordan du vil reagere.
Du kan også se på våre sider om hjelp til å slutte med alkohol.