Har benyttet Norspan lang tid, nå to stk plaster av 20 + 5mg mg, (50mg) i tillegg til Lyrica (max dose) Jeg skal slutte med Norspan og gjør det cold turkey, jeg er i 100 % jobb og kan ikke sykemelde meg… Hva kan jeg forvente av abstinenser, og hvor lang tid vil de evt vare. ( Jeg har brukt flere plaster enn legen har forskrevet og vil derfor bli fratatt resept)

Mann, 55 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Har du gått på Norspan i lang tid, vil du måtte forvente deg abstinenser. Noen synes det er vanskelig å slutte med dette på egen hånd, og det kan være at du får det vanskelig med å være i full jobb i perioden med mest abstinenser. Vi vet ikke hvorfor du tenker du ikke kan sykemelde deg, men du har rett på sykemelding ved behandling av abstinenser. Arbeidsgiver har ikke rett til innsyn i årsak til sykemelding.
Når det gjelder hva slags abstinenser du kan forvente, er vanlige abstinenssymptomer uro/angst, rastløshet, kriblinger i bena, muskelverk og frysninger, diaré, oppkast og generell influensafølelse i kroppen. Hvor lenge disse varer, kommer an på mange faktorer; individuelle forskjeller, hvor lenge du har stått på Norspan, grad av nedtrapping osv. Ved gradvis nedtrapping vil abstinenssymptomene for de fleste bli langt mildere. I følge Felleskatalogen, kan du forvente at abstinensene kommer etter ca 2 dager, og varer i opp til to uker.
Vi har ikke noe kunnskap om kombinasjonen Norspan og Lyrica, annet enn at denne kombinasjonen gir økt CNS-depresjon (langsommere pust og puls) og sedasjon.