Vil kutte ut alkohol

Hei. Vil kutte ut alkohol. Har drukket ca 6 halvlitere om dagen i 3 år. Er det farlig å slutte brått? Har sliti med angst, og har tydd til alkohol, men får nå hjelp og vil slutte. Har ikke fortalt lege om alkoholen, og vil helst klare dette selv

Kvinne, 39 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Så flott at du nå får hjelp med angsten og har bestemt deg for å slutte å drikke.
Alvorlighetsgraden av alkoholabstinens kan variere fra milde symptomer som lette søvnforstyrrelser og mild angst til svært alvorlig og livstruende symptomer. Alvorlighetsgraden avhenger av forskjellige faktorer, inkludert alder, genetikk, grad av alkoholinntak og hvor lenge du har drukket.
Vi kan dessverre ikke si hvordan dette kommer til å bli for deg, men siden det potensielt kan være farlig og/eller veldig ubehagelig kan det være lurt å trappe ned forbruket noe før du slutter helt.
Ta gjerne en titt på siden vår «Forberedelser til å slutte med alkohol». Der finner du flere tips.