Jeg trenger og komme inn i lar har bodd i komunal leilighet. Snart ferdig med gjeldsordning. Må kjøpe på det illegale markede for og fungere.har brukt opiater i snart 30 år.får ikke med min fastlege på dette.for jeg har vært uærlig og sakt at jeg har slutta med heroin og alt det andre for og få de 100 sobril og 100 apodorm i mnd.

Mann, 59 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvis du vil søke deg inn i LAR, er det to måter å gjøre det på. Hvis legen din ikke vil søke kan du vurdere om du vil bytte fastlege, men det er viktig at du forteller sannheten til legen. Du vil heller ikke få godkjent LAR behandling hvis du ikke er opiat avhengig.
Du kan også ta kontakt med rus-/sosial konsulent på NAV. Ofte er de som jobber på NAV mer vant til slike problemstillinger enn fastlegene. Noen finner det derfor enklere å snakke med NAV enn legen. Uansett hvor du søker vil søknaden din leveres videre til et inntaksteam i LAR som tar stilling til om du har rett til legemiddelassistert rehabilitering.