Ubehagelig reaksjon på amfetamin

Hei. Jeg har bare nøtt til å spørre deg, finner ikke svar noen plass på nettet hva dette er for slags reaksjon, håper du kan hjelpe. Tidlig mandags morgen denne uken prøvde jeg amfetamin for første gang, sammen med en som har mye erfaring med dette stoffet i årevis. Jeg var nervøs men ble godt passa på av han og han pressa meg ikke, men det var jeg som ville og jeg gjorde det til slutt, sniffa to små linjer opp i nesa. Det var ikke stor dose. Han tok mye mer og flere ganger. Etter litt tid tok jeg og svelget litt til blanda i en papirbit. Hadde da vært der i 2-3 timer og hadde en god behagelig rus, jeg merket mindre en jeg skulle tro/forvente/ønske av rusen kanskje fordi jeg har ADHD? Jeg ble helt avslappa å nøyt musikken, det gjorde vi sammen men han var mer hyper. Uansett etter jeg svelget siste satt vi der litt til og jeg ble rastløs. Jeg følte plutselig tristhet og fikk ikke negative tanker ut av hodet. Jeg sa jeg ville gå og det respekterte han og ga meg en hvit pille, han sa det var sobril 25mg. Han tok mange av de selv så kan ikke vært noe gale, fordi desse roa meg ned mye. Gikk hjem og etter jeg hadde vært hjemme en stund og bare slappet av i noen få timer brakte alt løst. Merket først jeg var rød i ansiktet og begyndte å kjenne meg varm og at hjerte banket. Og det skulle det bli mere av, når dette her begynte følte jeg amf rusen var over men skjønte ikke hvorfor kommer dette nå? Jeg har hatt hvilepuls på 120 og når jeg er oppe å står eller går har den vert på max 160, jeg har svettet gjennom tskjorter og vært glod varm på hele kroppen og hatt konstant høy puls og følt ut som jeg har hatt høy feber. I periode vis øker pulsen og temperaturen enda mer og jeg blir livredd. Sånn har det vært helt fra mandag kveld til torsdag morgen som er nå snart. Problemet er at jeg vet man kan få angst etter speed, men jeg tok en gang og så liten dose, jeg føler dette er noe fysisk og det er der jo.. men det gir meg jo angst fordi jeg har vært livredd for at jeg skal dø sann på ekte. Jeg sliter med angst fra før så vet hva det går ut på, men dette er noe helt annet; det har vært konstant! Har sovet litt og slikt våknet i svette og har måttet ligge i tskjorte og truse med åpent vindu; jeg er tynn og fryser alltid.. hva er dette her for noe? Værste dagene var Mandag og Tirsdag og utover natten til onsdag idag har det roet seg litt med feberen men ikke pulsen, så jeg ringte legen idag men han sa svært lite og det hjalp ikke meg noe særlig. Men jeg har lest på Internett pulsen og temperatur kan øke ved høye doser speed men det er når du er påvirket og det synker når du ikke er rusa lenger.. rusen varer jo bare 6timer cirka? Jeg følte dette startet når rusen var over. Jeg har hatt forskjellige tanker i hodet. Har jeg skjulte hjerteproblemer? Har jeg fått i meg noe giftig? Amfen var lys i gul farge. Men denne fyren har masse erfaring og sniffa som søren selv. Jeg smakte på ølen hans for å svelge sobril (der var 100% ingenting ned i for jeg spurte han, hadde uåpnet øl selv) Tenkte bare siden han er speednarkoman om jeg kan ha blitt smittet(tviler) fått en infeksjon? Men jeg er ganske sikker på at det er amfetaminen ass men klarer bare ikke skjønne hvorfor alt dette kom ETTER rusen? Det kan da ikke være en nedtur. Det var jo fysiske symptomer. Har ikke funnet noen som har hatt det slik på nettet. Hva tenker du? Jeg ble skuffa egentlig og redd av hele greia skjønner ikke hvordan folk kan missbruke dette om det føles slik men det har jeg lest ikke er normalt. Har jeg bare hatt noia? TVILER fordi jeg har ikke vært noe noia psykisk bare litt deppa.. og redd for hva som er gale med kroppen siden jeg har høy feber kald svetter er svimmel og har kanon høy puls.. setter pris på svar?

Kvinne, 18 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
For det første vet vi ikke hva du legger i en liten dose. Du skriver at du tok to små linjer + litt til blanda i en papirbit, men det trenger ikke nødvendigvis å være en liten dose. Faktisk kan det være veldig mye (alt etter hvor rent stoffet var). Amfetaminet som selges på gaten er som regel utblandet, og er ofte ikke mer enn mellom 20-­30 % rent. Det er derfor også en risiko for at du har fått i deg noe annet enn amfetamin.
I tillegg er det viktig å huske på at du ikke nødvendigvis har samme toleranse som vennen din. Siden du tok en ny dose etter første inntak er det også helt normalt at virkningen varer lengre enn 6 timer totalt.
Det er ikke uvanlig å oppleve hjertebank, høy puls, angst, høyere kroppstemperatur, svette eller søvnproblemer. Noen av disse symptomene kan imidlertid også være symptomer på amfetaminforgiftning. Du kan lese mer om tegn på forgiftning på våre faktasider om amfetamin.
Som du selv skriver er du jo ikke rusa lengre nå. Men en amfetaminnedtur kan oppleves veldig ubehagelig både fysisk og psykisk. Det er en påkjenning for kroppen. Mange kan kjenne seg fysisk utmattet, få trykk i brystet, angst, hjertebank og føle seg triste.
Er du fremdeles dårlig bør du oppsøke helsepersonell. Dersom legen din ikke var til hjelp kan du snakke med Helsestajson for ungdom der du bor, en annen lege eller ringe legevakta.