Tre spørsmål om molly

Jeg har tre spørsmål om molly da jeg aldri har prøvd det før, men har muligheten til det.
1. Med tanke på den forferdelige nedturen/hangoveren man kan få, er det i det hele tatt verdt det å ta molly?
2. Går det greit å drikke dagen før [B]eller[/B] etter?
3. Jeg har en viktig prøve nøyaktig 1 uke etter jeg planlegger å ta molly for første gang. Vil det påvirke negativt hvordan jeg gjør det på prøven? Det er heldags prøve i matte til info.

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er opptatt av å være forberedt dersom du har bestemt deg (eller bestemmer deg) for å prøve MDMA. Før vi svarer på spørsmålene dine, anbefaler vi at du sjekker noen viktige forholdsregler, som kan bidra til å redusere risikoen for en dårlig opplevelse, både der og da og i ettertid.
1. Er det verdt det? Det er veldig vanskelig å svare på. Noen har gode opplevelser med MDMA, andre har mindre gode opplevelser. Noen opplever at MDMA kun gir en god opplevelse der og da, mens andre tar med seg den gode opplevelsen også i ettertid. Noen opplever også at MDMA gir en god opplevelse der og da, men at ettertiden er såpass tung at det overskygger det positive. Kort sagt, folk er forskjellige, og har forskjellige opplevelser. Hvordan du vil reagere, og om du vil føle at det var verdt det, er dessverre ikke mulig å vite på forhånd. Men, generelt er det gjerne slik at jo mindre dose du tar, desto mildere vil også en eventuell nedtur bli.
2. Du bør helst unngå alkohol dagen før og etter (og selvsagt også samme dag). MDMA kan være ganske belastende for kroppen, og krever en god del energi og ressurser – både for å takle selve rusen, og også for å restitueres i ettertid. Alkohol kan bidra til å redusere disse ressursene.
3. Dette er også vanskelig å forutsi sikkert, av samme grunner som i punkt 1. Men, dersom du f.eks. skulle oppleve å føle deg ganske utmattet og nedstemt i dagene etter du tar MDMA (noe som ikke er uvanlig), passer dette kanskje dårlig overens med pugging og forberedelser til en viktig prøve. Det lureste vil nok derfor være å ikke ta MDMA dersom du har en krevende prøve i nær fremtid.