Tok metadon etter Subutex. Blir jeg dårlig?

Jeg tok for ca 1.5 time siden ca 6.mg subb… men så hadde jeg mer metadon fra igår som jeg tok no. vil jeg bli kjempe syk no ??

Kvinne, 46 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi minner om at dette ikke er en akutt-tjeneste. Det kan ta flere dager å få svar.
Generelt er det ikke en god idé å blande Subutex og metadon. Når du tar Subutex først, og forsatt har buprenorfin i kroppen vil dette kunne redusere effekten av metadon, ved å okkupere en del av reseptorene som metadonen ellers kunne ha virket på. Tar du Subutex først er problemet at dette sperrer for metadon; tar du metadon først og Subutex etterpå, kan du risikere akutte abstinenser.