Tok en pille jeg ikke vet hva var

Hei, jeg er en gutt på 20 år. Igår så var jeg på fest og noen ga meg en pille som jeg tok uten å tenke. Jeg lurer på hva det var og hva dette kan gjøre med kroppen min. Er ikke sikker på hva slags pille det var, men jeg følte en følelse av lykkelighet og rommet begynte å gå i spinn.
Med tanke på at jeg aldri har gjort dette før så er jeg redd for hva som kan skje

Mann, 20 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Så lenge vi ikke vet hva slags pille det var du tok, så blir det dessverre også vanskelig å si så mye om dette. Det er mange slags rusmidler som kan gi lykkefølelse, og som også kan gi følelser av at rommet går i spinn (særlig dersom du i tillegg drakk alkohol). Kanskje du kan prøve å komme i kontakt med de som var på festen, som du fikk pillen av? Dersom du får et konkret navn på hva det var du tok, kan vi også gi deg mer konkret informasjon om det aktuelle stoffet.
Dersom du oppsøker helsepersonell snarest og ber om å ta en narkotika-urinprøve, kan det hende at du kan få noen svar på hva du har fått i deg. Men vær oppmerksom på at mange stoffer kan være ute av urinen etter kort tid.
Uansett: dersom du føler deg bra nå, har du neppe noen grunn til bekymring. Det er veldig uvanlig å få permanente skader etter å ha tatt én pille. Dersom det var noen risiko, ville skaden etter all sannsynlighet ha skjedd der og da, da du var ruset, i form av en overdose. Det er forsåvidt også helt vanlig å oppleve ulike typer plager i dagene etter å ha brukt et rusmiddel, men her er det nok altså stor sjanse for at du gradvis vil føle deg bedre i nær fremtid.