Svart i munn og på lepper etter inntak av 1 g MDMA

Hei. For en ukes tid siden hadde jeg og noen venner en emma tur. Det skal sies at jeg tok en 02’er først deretter bare ga jeg blake og tok to dropper til i samme slengen. Til sammens hadde jeg vell i meg 1g i de neste timene. vet ikke helt hvorfor fikk bare lyst te å bli helt borte. Skal si det var intens og helt vildt. De ble såklart redde når de innså hvor mye jeg hadde tatt. Jeg berolliget de med at det går bra. Men når det kikka ble det helt sykt det var helt fantastisk virket som jeg hadde tatt lsd.men jeg hadde vist snakket et annet språk og de trodde jeg hadde tatt noe annet. Ble litt redd i etterkant når det kom frem at jeg var helt svart i rundt munnen og på leppene. Hvorfor skiftet leppen og munnen min farge? Dette har jeg aldri opplevd før ? Og det har blitt tatt mye pyskadeliske stoffer i store mengder igjennom årene..

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Blå/svarte lepper og munn er ikke en vanlig bivirkning av MDMA. Det er vanlig å bite seg i leppen under rusen, som igjen kan føre til såre eller røde lepper, men det er ikke det det høres ut som. Vi vet ikke hva det kan skyldes, det blir i så fall kun spekulasjoner fra vår side, men skjer det igjen kan det være greit å ta en tur til legen.
Vi forstår godt at vennene dine ble redde, så store mengder MDMA kan både gi en veldig ubehagelig rus, og øke faren for overoppheting, farlig belastning på hjertet og  indre organer – som igjen kan være livstruende. Vi anbefaler deg å være forsiktig med dosering fremover. Du kan lese litt om forhåndsregler her.