Spiste et gram hasj, har hatt rusfølelse i en uke

No har eg hatt en kraftig rusfølelse i ei veke. åt hasjbrownies på omslag 1g. No er eg heilt ødlagt av rusfølelsen og lurer på om eg må kontakte lege.

Mann, 16 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Om du spiste et gram hasj, er det ikke rart du fikk en kraftig rusfølelse. Selv om rusen varer noe lengre ved spising av hasj enn ved røyking, varer den vanligvis ikke mer enn omkring 10 timer. Vi lurer på hva du legger i «rusfølelse»? På hvilken måte føler du deg rusa? Kan det være en slags bakrus du føler på? Det er ikke uvanlig å føle seg utafor -«bakstein» – i noen dager etterpå, men vanligvis slipper følelsen etter noen dager. Om du er bekymra eller ikke føler deg bedre snart, kan du vurdere om du skal ta en tur til legen.