Sobril, Vallergan og Apodorm – bilkjøring

Hei
Jeg bruker sobril 15 mg til natten og 10 mg vallergan yidlig kveld. Har skjønt det slik at jeg da kan kjøre bil 8-10 t senere.
Føler meg ikke påvirket, men står at halveringstid er 10-15 t ift sobril, men tolker det som mer teknisk da det ikke lenger er (rus) virkning. Isåfall blir dette rart når apodorm med mye lenger virketid kan kjøres konkret angitt etter 8 t….! Påvisningstid i blod er vel noe annet enn påvirkning etter 8 t!???

Kvinne, 50 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Så lenge medikamentet kan påvises i blodet, kan en anta at det har en virkning. Sobril kan påvises i blod i opp til 12 timer ved enkel dose. Dersom du tar Sobril sporadisk, må du vente med å kjøre bil til virkningen er ute. Hvor lenge du må vente, kan du diskutere med legen din.
Selv om du opplever at virkningen er ute lenge før 10-12 timer, kan det likevel være at du er påvirket. Det er også viktig å vente for å ikke kjøre med høyere verdier i blodet enn hva som er tillatt. Det er fastslåtte verdier for konsentrasjon av medikamenter i blodet tilsvarende 0.2 i promille. Dersom du har høyere verdier enn det som er tillatt, og du blir stoppet, vil du kunne bli dømt for kjøring i ruspåvirket tilstand – selv om du ikke selv føler du er påvirket.
Vær oppmerksom på at det er flere regler for bruk av både Sobril, Vallergan og Apodorm ved bilkjøring. Du fyller ikke helsekravene til førerkort dersom du tar alle disse medisinene. Tar du to av de, må du halvere tillatt døgndose på begge medikamentene.  Den maksimale døgndosen for Sobril er 30 mg, og for Apodorm er 10 mg. Den maksimale døgndosen for Vallergan er 30 mg.
Obs: Informasjonen ovenfor gjelder kun førerkortgruppe 1. For andre førerkortgrupper og mer utfyllende informasjon, les våre sider om førerkort.
Vi anbefaler deg at du snakker med legen din for en oppklaring.