Skoleoppgave rusmidler

Hei. Skal prøve å skrive en skoleoppgave om narkotika. Føler ikke jeg får så mye svar på det jeg lurer på. Hvordan forhold har ungdom til narkotika, og hvilke stoffer er egentlig vanligst? Og hvorfor har vi narkotiske stoffer i legemidler?

Kvinne, 14 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvilket forhold ungdom har til rusmidler er forskjellig, her kan det være store variasjoner. På denne linken kan du lese mer om ungdom og rusmidler. I denne undersøkelsen står det også hvilke rusmidler som er vanligst. En nyere artikkel om ungdom og narkotikabruk kan du finne på denne linken. Du kan for eksempel i skoleoppgaven sammenligne disse.
Legemidler kan bestå av narkotiske stoffer for å gi ønsket virkning.
Begrepet «narkotika» brukes i Norge i dag som regel om alle ulovlige og reseptbelagte rusgivende substanser. En alternativ betegnelse er dermed illegale(ulovlige) rusmidler. Hvilke rusmidler som er illegale reguleres gjennom Legemiddelverkets narkotikaliste . Et illegalt rusmiddel kan samtidig være et legalt(lovlig) legemiddel om det forskrives av en lege. Et eksempel er morfin som kan brukes legalt om det forskrives av en lege, mens anses som et illegalt rusmiddel om det brukes uten forskrivning og med den hensikt å oppnå en ruseffekt. Narkotikalisten definerer derfor hvilke stoffer som er illegale, men forskrives stoffene av en lege og brukes i henhold til forskrivningen så er de legale legemidler.
Noe generelle tips til skoleoppgaver kan du lese her.