Skoleoppgave om hasj

Hei, har en skoleoppgave om hasj. Lurer på om dere vet noe om smuglerruten fra opprinnelse landet til Norge, og handels markedet her i Norge.

Kvinne, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hasj produseres flere steder i verden (også litt i Norge). Det meste av den hasjen som smugles til Norge er produsert i Nord-Afrika (Marokko er storprodusent), noe produseres i Asia, og en del produseres i Nederland.
Det er flere måter å smugle på. Ofte er det organiserte kriminelle som står bak smugling. Hasj gjemmes da på alle tenkelige og utenkelige steder i biler og andre fremkomstmidler, sammen med andre handelsvarer, i kroppens hulrom o.l.
Cannabismarkedet styres av tilbud og etterspørsel, og fungerer på mange måter som andre markeder. Hovedforskjellen er at cannabismarkedet er illegalt (i Norge). Hvordan smuglere og selgere på ulike nivå i hierarkiet beskriver markedet selv kan du blant annet lese om i boka «Cannabiskultur» av Willy Pedersen og Sveinung Sandberg.