Skoleoppgave LSD

Hei, i forbindelse med en skoleoppgave trenger jeg informasjon om hvordan LSD påvirker kroppen. Jeg har søkt, men finner ikke så mye. Er det farlig? Påvirker det hjernen på noe vis?

Kvinne, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
På vår hjemmeside finner du faktaark om LSD som forteller om virkning (hvordan det virker på hjernen og bivirkninger (det som kan være farlig).
Generelt: Alle rusmidler påvirker hjernen, men på ulike måter. Det er rusmiddelets virkning på hjernen som gir ruseffekten. Her er noen typiske virkninger og bivirkninger av LSD:
Mulige virkninger
• Endret bevissthetstilstand og virkelighetsoppfatning
• Forsterkede sanseinntrykk
• Sansebedrag/hallusinasjoner
• Følelser av eufori, velvære og innsikt
•  Kreative tanker
•  Endret oppfattelse av tid
•  Løsrivelse fra forestillinger om «jeg» (ved høyere doser)
Mulige bivirkninger og langtidseffekter
• Følelser av frykt, panikk, angst o.l.
• Desorientering og forvirring
• Svekket vurderingsevne (som potensielt kan sette brukeren i farlige situasjoner)
• Økt puls, hjerterytme, blodtrykk
• Kvalme, svimmelhet, magesmerter
• Flashbacks – tilbakevennende, realistiske gjenopplevelser av rusepisoden. Kan forekomme uten forvarsel og i lang tid etter rusepisoden.