Skoleoppgave heroin

Hei, vi har en skoleoppgave om heroin. Vi lurer på om dere vet noe om hvordan fremstilles(lages), noe om smuglerruten fra opprinnelse landet til Norge, og handels markedet her i Norge.

Kvinne, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Wikipedia her en artikkel om hvordan heroin fremstilles som dere finner her. Når det gjelder smuglerruter og marked i Norge har nok både Tollvesenet og Politiet informasjon om det. Gode smuglere oppgir ikke hvordan de smugler varene fra produksjonsland. Den beste måten å finne ut hvordan det smugles kan være å søke på nettet og se hva avisene skriver om hvordan mennesker som blir tatt har smuglet. NRK skriver for eksempel om hvordan to kvinner har smuglet 2.6 kg heroin i ketchupflasker. I 2007 skriver Dagbladet at 95% av opiumen produseres i Afghanistan. Med søk på nettet kan dere kanskje danne dere et bilde av opprinnelsesland og ulike måter det smugles inn i Norge på.
Når det gjelder bruk av heroin i Norge har Folkehelseinstituttet en rapport om «Narkotika i Norge» mellom 2015-2017 som også omhandler heroin.