Skal drikke Vikingfjord 20 % for første gang

Hei. Æ skal drikk vikingfjord med 20% for førstegang skal del den med ei veninne men æ e redd for at æ kommer til å bli skikkelig dårlig og mæ på pumping eller noe. Har prøvd snus i s 1 og æ blei kjempe kvalm.

Kvinne, 15 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dersom du har bestemt deg for å drikke dette, er det viktig å gå forsiktig fram. Ikke tenk at dere er nødt til å drikke opp hele flasken, og ikke tenk at målet er å bli full. Tenk heller at dere skal prøve dere litt forsiktig fram, og at dere skal prøve bare litegrann, for å få en idé om hvordan alkoholen virker, og hvor godt dere tåler det. Sørg for å spise godt på forhånd, drikk sakte, og bland det gjerne ut i blandevann heller enn å drikke rent. Så kan du heller vurdere om du vil prøve litt mer neste gang. Jo mindre du drikker, desto lavere blir risikoen for at du blir dårlig.
Egentlig tenker vi at du kanskje er litt ung til å drikke alkohol overhodet. Når du er ung er du fremdeles i utvikling, og du har mindre erfaring. Derfor er du også mer utsatt for mulige bivirkninger og skadevirkninger av alkohol. Derfor bør du helst vente noen år, før du på det tidspunktet vurderer om du fremdeles er nysgjerrig på dette. Men, om du likevel har bestemt deg for å gjøre dette nå, er det altså forsiktighet som gjelder.