Skader etter injisering av amfetamin?

Hei! Jeg har vært rusfri i snart 60 dager, og jobber hard med det. Tidligere har jeg inntatt amfetamin og andre stoffer via sniffing eller oralt, men mot slutten begynnte jeg å injisere. Dette gjorde jeg i ca tre måneder, 4-5 ganger for dagen. Nå når jeg er blitt rusfri så er det en tanke som jeg ikke har klart å legge ifra meg, og det er at injisering er både farlig og skadelig, men det har jeg ikke orket å bry meg om før jeg ble nyktern. Derfor lurer jeg på om det er noen måte jeg kan vite om jeg er helt frisk på? Jeg er under tett oppfølging, men vil ikke fortelle legen min at det har vært så ille som det har, hun vet ikke om injiseringen. Jeg har ingen plager eller vondt noen steder, men er det en måte å skjekke at blodårene og armene mine ikke har noen indre skader? Er det noe jeg skal passe på eller noen tester jeg kan be legen om å utføre? Burde jeg sjekke blodtrykk? Jeg har ingen klumper eller hevelser der jeg pleide å injisere, men av og til når jeg tar på de stedene så føles det litt sårt/ømt. Kan blodårene bli akkurat som før, eller vil det for alltid være arrdannelse osv? Jeg er litt redd for å få blodpropp. Må også nevne at jeg trener kardio og styrke ca hver dag nå, og på en mnd har jeg fått hvilepulsen min ned fra 86 til 72, så hjertet mitt er vell i ok form. Håper på svar.

Kvinne, 20 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell så vi kan ikke svare deg i detalj på om du har fått noen permanente skader etter injisering, eller si noe om din helsetilstand for øvrig. Hvis du ikke vil snakke med legen din om dette kan du kanskje kontakte en annen privat lege for en sjekk. De aller fleste skadene bruk av amfetamin gir oppstår mens man bruker det. Har du normal god helse vil du nok ikke etter over åtte ukers avhold være i større fare for hjerteproblemer, hjerneslag, blodpropp e.l. enn andre personer. Men, injisering av amfetamin kan gi innsnevring av blodårer. I alle fylker og kommuner finnes Anonyme Narkomane som er tidligere rusmiddelavhengige. Du kan jo ringe de for å høre hva de har av erfaringer. De kan nås hver dag mellom 17.00 og 19.00 på telefonnummer 90 52 93 59.