Risiko for smitte Hepatitt C

Hva er risiko for smitte av Hepatitt C ved deling av drikkeflaske?
Hva med en pumpe med injeksjons-væske/-løsning (eks. amfetamin og/eller heroin) med noe annet blod i, holder det med evt. koking av væsken for å drepe evt. smittestoffer?
Pfh. takk for svar uansett!
Mvh fra (red. av anonymitetshensyn)

Mann, 32 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hepatitt C smitter via blod og ikke spytt, så du kan trygt dele drikke flaske med en annen.
Når det gjelder det andre spørsmålet ditt «Hva med en pumpe med injeksjons-væske/-løsning (eks. amfetamin og/eller heroin) med noe annet blod i, holder det med evt. koking av væsken for å drepe evt. smittestoffer?» er det litt vanskelig å forstå hva du mener. Hvis du mener en ferdig utblandet dose heroin eller amfetamin med blod i kan det være problematisk. Vann utgjør basisen i blodet, og koker du det opp fordamper vannet og koagulerer/klumper seg. Kokt blod egner seg dårlig for injisering. Det å koke brukerutstyr gir heller ikke god nok sikkerhet med tanke på smitte.
Det er fint at du er opptatt av å ikke bli smittet av Hepatitt C. Trenger du mer informasjon kan du f.eks ta kontakt med feltpleien der du bor, eller i Oslo. Du kan lese mer om Hepatitt C i denne artikkelen fra HelseNorge.