Råd om nedtrapping

Hei.
Jeg fikk diagnosen Retroperitoneal fibrose 17.07.2019. I perioden før jeg fikk diagnosen fikk jeg en del Tramadol, max 3 x 50 mg i døgnet. Tok vel disse sammenhengende 3 ukers tid. Fikk innsatt JJ-stent i høyre urinleder og sluttet med tramadol.
Men etter en stund fikk jeg en del smerter igjen, det var hevelse i nyrebekkenet, noe som ga meg nyresteinlignende smerter.
Så nå har jeg tatt Tramagetic og Tramadole sammenhengende siden 07.05.2018. I dag holder det med 1 x 200mg Tramagetic om jeg ikke overdriver den fysiske belastningen. Men jeg tror faktisk om jeg ikke drev med for mye fysisk aktivitet at jeg ikke behøver så masse smertestillende lenger.
Jeg prøvde et par døgn å droppe Tramagetic men jeg ble dødsnervøs, sov ikke og ble grusomt lei meg. Forstod fort at dette kunne ha noe med medisinen å gjøre og etter å ha lest litt om dette forstår jeg nok at det kan stemme.
Hvordan bør jeg få avsluttet Tramagetic/tramadole bruken på en god måte? Er det bare og erkjenne at jeg faktisk er avhengig av medisinene?
Jeg er i tillegg fast på Prednisolon og Cellcept men holder nå på med å trappe ned på Prednisolon. Da jeg gikk fra 5mg prednisolon til 3,75mg sov jeg 18 timer i døgnet i 3 uker før legen økte dosen igjen.
Vet ikke om det er smart å stoppe med en medisin før den andre eller med begge samtidig.
Legene mine jobber stort sett med å få kontroll på hovedsykdommen min og har mest fokus på det, har spurt dem en del om nedtrapping og avhengighet men får lite svar.
Har dere noen gode råd og komme med?

Mann, 49 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt at du blir dårlig når du kutter Tramagetic etter å ha brukt det så lenge. Dette kalles abstinenser og er kroppens reaksjon på at den «mangler» virkestoffet. Ønsker du å slutte vil vi anbefale deg å trappe ned gradvis, og snakke med legen din om det. Legen skal kunne lage en nedtrappingsplan for deg og følge deg opp underveis. Hvis du opplever at legen din ikke gir deg gode svar/hjelp kan du be hen om å henvise deg videre.
Du kan lese mer om å slutte med slike legemidler på siden vår «Hjelp til å slutte».